پایش، پایان‌نامه‌ها را از کتابخانه به متن جامعه می‌آورد 1398/02/21

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از روزنامه فرهیختگان، مراسم معرفی و تجلیل از اساتید نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکترمحمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تالار شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شد. در این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی، از 14 استاد نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در سال 98 تجلیل شد. چهار تن از این اساتید نمونه از حوزه فعالیت خود و همچنین اینکه طرح پایش چگونه می‌تواند به حوزه آنها کمک کند، سخن گفتند. به اعتقاد آنها طرح پایش می‌تواند به حل مسائل جامعه کمک کرده و پایان‌نامه‌ها را از خاک خوردن نجات دهد. آنها معتقدند اگر طرح پایش توسط اساتید هر حوزه‌ای طراحی شود، می‌تواند بیشتر مفید باشد. طراحی طرح پایش توسط اساتید و کارشناسان حوزه هنر دکتر محمدرضا شریف‌زاده، استاد نمونه گروه هنر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. او عضو هیات‌علمی و دانشیار دانشکده هنر است و بیش از 80 مقاله پژوهشی و ISI را در کارنامه خود دارد. شریف‌زاده همچنین حدود 15 کتاب در حوزه هنر تالیف و ترجمه کرده و سابقه حضور در بیش از 100 کنفرانس ملی و بین‌المللی را دارد. استاد نمونه گروه هنر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره طرح پایش می‌گوید: «اگر طراحی طرح پایش توسط خود اساتید و کارشناسان حوزه هنر باشد، قطعا می‌تواند به کاربردی کردن رشته‌ها کمک کند. همچنین با این طرح رشته‌های هنر به‌ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی دکتری و ارشد می‌توانند فعالیت‌هایی انجام دهند که به محیط‌های اجتماعی و فرهنگی و هنری جامعه کمک کند.» شریف‌زاده توضیح می‌دهد: «درحال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی در دو مقطع سه رشته دکتری داریم؛ رشته پژوهش هنر، رشته فلسفه هنر و رشته مطالعات تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی. هر سه این رشته‌ها به‌عنوان میان‌رشته‌هایی هستند که می‌توانند به حوزه فرهنگ اجتماعی کمک کنند.» عضو هیات‌علمی و دانشیار دانشکده هنر واحد تهران مرکزی ادامه می‌دهد: «به‌طور مثال رشته‌ای که فقط دانشکده تهران مرکزی دارد، یعنی مطالعه هنر اسلامی در واقع آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن اسلامی، ویژگی‌های هنر اسلامی و یک‌سری مطالعات درون کشوری و درون دینی است.» در همان جلسه تجلیل از اساتید نمونه کشوری دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم تاکید کردند باید تلاش کنیم رشته‌های دانشگاهی را به یک‌سری رشته‌های با ‌انگیزه‌های داخلی تبدیل کنیم. برای مثال رشته هنر اسلامی رشته‌ای خواهد بود که می‌تواند ‌انگیزه زیادی به جامعه بدهد، چراکه رشته‌ای است که متعلق به خودمان است و می‌تواند سازنده باشد.» استاد نمونه گروه هنر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها با طرح پایش توضیح داد: «رساله و پایان‌نامه باید طوری تنظیم شود که بعد از فراغت از تحصیل به کار دانشجو و به کار محیط و جامعه بیاید. وقتی از قبل پژوهش کنیم و خواسته‌های مملکت‌مان و آن چیزی که در مقوله فرهنگ و هنر است را پایش، بررسی و آسیب‌شناسی کنیم، به یک‌سری نتیجه‌ها دست پیدا می‌کنیم که می‌توانیم با حضور این نتایج یک ارتقای علمی و هنری در جامعه ایجاد کنیم.» شریف‌زاده در پایان می‌گوید: «می‌توانیم این طرح‌ها را در قالب طرح‌های پیشنهادی به دانشجویان و اساتید راهنما ارائه کنیم تا تبدیل به طرح‌های پژوهشی درون‌سازمانی شود. حوزه‌های معاونت فرهنگی اغلب ادارات و شهرداری‌ها نیز می‌توانند از آن حمایت کنند.»